WooCommerce eller Shopify till e-handel

WooCommerce eller Shopify
Att välja rätt plattform för din webbutik är en viktig startpunkt för framgång. En av de största är WooCommerce, som är en plugin som integreras i WordPress. Vi har även Shopify, som är en annan populär e-handelsplattform. Vi kommer att utforska i deras fördelar och nackdelar för att hjälpa dig fatta det bästa beslutet för ditt företag.

För betalningar: När du använder Shopify betalar du transaktionsavgifter direkt till Shopify genom tjänster som Shopify Payments. Medan med WordPress och WooCommerce, betalar du också transaktionsavgifter, men dessa går till den betalningstjänst du har valt, såsom Klarna, Stripe, PayPal och andra.

WooCommerce

Fördelar

  • Du får fullständig kontroll över din webbplats, vilket gör det möjligt att optimera för prestanda och säkerhet enligt dina behov.
  • I princip allt med din WooCommerce hemsida kan skräddarsys och anpassas efter dina önskemål.
  • WooCommerce är gratis och öppen källkod. Det kan vara ett billigare alternativ för mindre företag eller de som är bekanta med WordPress. Med Shopify betalar du en månadsavgift.
  • Större möjligheter att sökoptimera (SEO) och anpassa sidor. WooCommerce integreras smidigt med WordPress, vilket ger dig tillgång till ett brett utbud av SEO-verktyg och plugins för att förbättra din webbplats synlighet.
  • Stor community och support. Användare hjälper varandra att hitta lösningar till specifika problem.

Nackdelar

  • Valfriheten att installera gratis plugins kommer också med nackdelar. Att installera för många plugins kan leda till långsammare laddningstider och säkerhetsrisker. Val av plugins kräver i en del fall kunskaper om den fungerar med övriga plugins.
  • För koppling av betalningstjänst t.ex. Klarna och Stripe, kan det krävas hjälp av en webbutvecklare för att det ska fungera korrekt.
  • Du behöver ett webbhotell, där din hemsida hostas. Min personliga rekommendation är Oderland.

Shopify

Fördelar

  • Funkar smidigt om du inte vill anpassa design och funktioner för ditt valda tema.
  • Mindre risk att plugins inte fungerar med varandra.
  • Tar mindre tid att sätta upp och kräver inte mycket underhåll. Det är framför allt detta som gör denna plattform stor inom dropshipping.
  • Du behöver inte en webbhotell.

Nackdelar

  • Mindre möjligheter att skräddarsy sin webbplats. T.ex. kassan kan inte ändras lika mycket hos Shopify. Generellt tar det mer tid att göra skräddarsydda anpassningar på Shopify, vilket kan göra att det kostar mer. Shopify communityn är relativt liten i Sverige.
  • Sökoptimering av sidor är sämre än WooCommerce. Shopify lägger till t.ex. till /pages/ och /collections/ i URL-adressen och det kan inte tas bort.
  • Kostnader för plugins är generellt dyrare hos Shopify. För WordPress + WooCommmerce finns det mängder med användbara gratis plugins som kan användas kommersiellt.
  • Eftersom Shopify är en molnbaserad tjänst, är användare i stor utsträckning beroende av plattformens prestanda och tillgänglighet.

Avslutningsvis

Valet mellan WooCommerce och Shopify beror på behoven och målen för din verksamhet. Om du prioriterar en unik webbplats som speglar ditt varumärke och behöver flexibilitet, är WordPress + WooCommerce det idealiska valet. Om du inte har ett starkt behov av att skapa en egen identitet och vill ha en snabb och enkel lösning, kan Shopify vara ett fint alternativ.

Frilansande Webbutvecklare Gabriel Westington
Gabriel Westington
Frilansande webbutvecklare i WordPress med över 15 års erfarenhet av webbutveckling. Bygger webbplatser i WordPress åt främst småföretag. Baserad i Göteborg men arbetar med kunder i hela landet.
Kontakta mig gärna om du har några frågor.